Jumaat, 2 Mac 2012

POSTING KHAS (6)

----- Forwarded Message -----
From: meli halim <meli_industry@yahoo.co.uk>
To: "zamberi@imi.gov.my" <zamberi@imi.gov.my>
Cc: "hisammudin@moha.gov.my" <hisammudin@moha.gov.my>; "ksu@moha.gov.my" <ksu@moha.gov.my>; "kpi@imi.gov.my" <kpi@imi.gov.my>; "rohani_s@moha.gov.my" <rohani_s@moha.gov.my>
Sent: Thursday, 26 January 2012, 22:22
Subject: POHON INSAN PEMBEBASAN TIGA LAGI LELAKI LOMBOK YANG DIGUNAKAN BAGI MENGAIT SAWIT DI LADANG MILIK FELCRA BERHAD YANG DIKONTRAKNAN KEPADA SAYA, KINI DITAHAN DI DEPOH TAHANAN IMIGRESEN AJIL TERENGGANU

PERNIAGAAN AGRO HIJAU
d/a. Meli Mediaplus (Rong Chenak) Sdn Bhd
2584, Lot 146,  Jalan Sultanah Zainab,
15000 Kota Bharu.
Kelantan.
 
Tarikh: 26hb. Januari, 2012                                Tel:017-9871322 (ramli)/014-7402511 (Norsita)
                                                                              Email: meli_industry@yahoo.co.uk
                                                                                                                                           
YABrs Tuan Haji Mohd Zambri Abdul Aziz
Pengarah Penguatkuasa Jabatan Imigresen Malaysia
Ibu Pejabat Jabatan Imigresen Malaysia
(Kementerian Dalam Negeri)
No 15 Tingkat 1-7, (Podium) , Persiaran Perdana, Presint 2,
62550 Putrajaya
                                               
          
                                                       sk untuk pertimbangan ihsan bersama;
1.     YB Datuk Hisammudin Tun Hussein
 Menteri Dalam Negeri
2.     YABhg Tan Sri Mahmood Adam
KSU-KDN
3.      YABrs Dato’ Alias Hamad
Ketua Pengarah Imigresen
4.      YBrs Encik Rohani Salleh
Stiuasaha Bahagian Pengurusan Tenaga Asing
5.       YBrs Encik Mohd Daniel Hussein
Penharan Bahagian Visa, Pas dan Permit (tiada alamat email)
6.       YABr  Encik Azhar Abdul Hamid
Pengarah Imigresen Negeri Terengganu (tidak ada alamat email)
                                                                             
 
 
Tuan
 
 POHON INSAN PEMBEBASAN TIGA LAGI LELAKI LOMBOK YANG DIGUNAKAN BAGI MENGAIT SAWIT DI LADANG MILIK FELCRA BERHAD YANG DIKONTRAKNAN KEPADA SAYA, KINI DITAHAN DI DEPOH TAHANAN IMIGRESEN AJIL TERENGGANU
 
Perkara berkaitan dirujuk.

2. Pertama-tamannya saya merakamkan berbanyak ucapan terimakasih kerana 2 dari 5 pekerja saya yang ditangkap oleh penguatkuasa imigresen Terengganu untuk kali kedua dan kini ditahan di depoh tanah Ajil, dibebaskan. Mereka, anak isteri, saudara mara dan seisi kampung merakam penghargaan terhadap Jabatan Imigresen, kerajaan dan rakyat Malaysia sebagai negara tetangga dan rakyatnya serumpun bangsa seanutan agama.

3. Mereka ditemui dan diambil dalam keadaan tidak terurus setelah lari dari majikan yang bukan sahaja tidak membayar gaji mereka tetapi dipukul dengan kayu oleh kaki-kaki samseng taukeh Cina yang menggunakan khidmat mereka di Gua Musang. Saya cuba menyelamatkan mereka atas nama kemanusiaan dan secara kebetulan mereka maher mengait sawit pokok tinggi dan saya memerlukan orang seperti mereka untuk kerja-kerja mengait sawi di ladang milik Fekcra Berhad.

4. Tiga lagi belum dibebaskan iaitu SUDIR memakai pasport Indonesia nombor W002881, BAKRI memakai pasport Indonesia nombor S388386 dan AMAT RIPALDI memakai paspoert Indonesia nombor V157971 dan permit nombor PA0316402. Saya sedang berusaha untuk putihkan mereka di samping cuba memberi motivasi bahawa perhambaaan terhadap mereka oleh majikan sebelum ini bukan menverminkan sikap kerajaan, rakyat dan amalan perundangan di negara. Majikan yang tidak bertanggungjawabnya itu hanyalah prasit kepada kerajaan, rakyat dan negara ini.

5. Saya gunakan pelbagai cara dan pendekatan mereka  tetapi unit penguatkuasa jabatan imigresen mahukan surat sokongan dari KDN. Pekerja-pekerja saya masih dan ditahan dan dua orang yang sudah dibebaskan  adalah merupakan pekerja mahir dan berpengalaman bagi mengait buah sawit dan prunning pokok tinggi yang rata-rata milik Ladang Felcra Berhad.

6. Sebagaimana setiap penyakit ada ubatnya, maka setiap masalah pasti ada jalan penyelesainnya. Saya usahakan pembebasan dan pemuithan mereka demi kepentingan industri sawit negara, terutama di kawasan milik Felcra Berhad serta demi memurnikan imej kerajaan, rakyat dan negara, terutama pada kacamata rakyat asing, terutama bagi mereka yang pernah dianiaya oleh majikan lama sebagaimana yang dialami oleh para pekerja saya.

7. Sehubungan dengan itu saya mohon mereka yang telah membayar kos pemutihan tetapi tidak diputihkan oleh majikan lama itu dibebaskan dan saya sebagai majikan yang baru terlibat dengan penggunaan tenaga asing berharap akan diberi kefahaman dan pandu arah oleh pihak tuan bagi memulihkan pekerja-pekerja saya itu.

8.Saya memohon respon segera kerana tidak mahu buah sawit di kawasan yang dikontrakkan kepada saya di ladang milik Felcra Berhad tidak busuk di pokok kerana todak ada tenaga kerja maher untuk mengaitnya.

Sekian, terima kasih
 
#BERSAMALAH KITA MEMURNIKAN IMEJ KERAJAAN, RAKYAT DAN NEGARA TERCINTA#
           
 
 
RAMLI ABDUL HALIM (K/P:561020-03-3201
Kolumnis Portal DETIKPERUBAHAN.COM
Merangkap
Pengurus Perjawatan Dan Operasi Perniagaan Bumi Hijau
 
 
#Surat dihantar melalui email, tidak perlu tandangan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan