Rabu, 13 Julai 2011

CERPEN (1/7(2011)

DEMONTRASI
oleh
RAMLI ABDUL HALIM
meli_industry@yahoo.co.uk

DARI sirit-alas belukar yang muda hingga ke padang luas sejauna mata memandang, Negeri Serban Putih Jubah Labuh penuh pepak bukan sahaja dengan ‘kawan manusia’ tetapi juga dengan ‘kawan menatang’ sama ada yang berkaki empat mahu pun yang berkaki dua.

            Masing-masing datang buang masa tinggalkan kerja adalah bagi menyrtai demonstrasi kononnya bagi menuntut kebersihan, kesucian dan keharmonian tanpa diketahui pun apa lagi yang tidak bersih, yang tidak suci dan yang tidak harmoninya.
            Sesetengah yang datang melanggar larangan dan hadangan perundangan itu pakai serban, paling tidak pun pakai kopiah bagi yang berjanggut panjang, ada yang janggutnya labuh hingga nyaris-nyaris mencecah pusat.
Malah ada yang janggutnya sampai menyapu kepala lutut, buah tasbih yang setiap biji ada sebesar buah setol putik dibilang, tambah-tambah bila ada yang perhati pada apa yang sedang dibuat: peluang tunjuk warak, sekali gus demi melabakan dari sudut kepentingan politik walaupun penagnjur dan peserta yang menacabar larangan perundangan dan kepentingan serta ketenteraman awam mendakwa masing-masing bebas dari tempias politiksme.

            Pun begitu bila irama bersembahan tarian singa dipersembahkan, juga bila bunyi tabla berkumandang  sebagai antara acara selingan yang diadakan bagi menampakkan ada nilai-nilai intergrasisme dalam penganjuran demonstrasi tanpa permit, masing-masing tak ‘lekat taha’ mempamerkan ‘berjejak angin’nya dengan rentak dan lengok tarian dan bunyi table dengan menggeleng-gelengkan kepala.
            Yang paling alim benar pun ‘menggeditkan’ jari tangan dan kaki. Yang pakai serban, berjanggut panjang atau yang berkopiah tetapi berseluar pendek, bertepuk tangan tanda seronok dan terhibur, tanpa disedari penampilan dan imej menjadi hancur lebur.

            Sesetengah yang datang itu pula pakai songkok dan berbaju teluk belanga dengan misai melintang tanpa janggut. Ada juga yang tidak berserban, berkopiah atau bersongkok, tanpa misai tanpa janggut, hanya memakai kemeja biasa atau kemeja ‘T’ penuh santai, yang pakai seluar dalam sahaja manakala yang perempuannya hanya pakai baju mandi pun ada.
            Agaknya mereka salah faham tentang konsep intergrasisme. Spesis manusia dan ‘menatang’ jenis ini tanpa sembunyi, tanpa menyorok hipokrit, bukan setakat tergeleng kepala atau ‘bergedit’ jari tangan dan kaki tetapi ada yang bangun dan ikut menari sama, malah yang melompat ikut gaya penari tarian singa mempersembahkan tarian pun ada.
            Semakin kuat bunyi ketawa oleh dorongan ‘syok sendiri’, semakin menjadi-jadi lompatannya. Manakala jenis yang tidak boleh tengok punggung orang tertonggeng, kecur air liornya bila melihat bukan sahaja ditonggengkan punggung tetapi digoyang-goyang pula sebagai sebahagian dari gaya tunjuk manggak dalam berdemonstrasi walaupun yang tonggeng pungung itu semuanya jantan ‘jengo-jenga’.

            Turut membanjiri jalan raya yang menyebabkan pengangkutan awam terganggu dan juga berlatang kalang di kaki lima gedung-gedung perniagaan yang terr[paksa ditutup perniagaan adalah kaum Cina yang bercakap Cina, kaum India yang bercakap India, Sikh dengan semuntal Sikhnya yang turut dikerah dan dipunggah, termasuk menggunakan van dan lori yang lazimnnya digunakan bagi memungah ‘pot getah’.
Kehadiran pelbagai kaum menepati pengistergrasian dan matlamat penganjur yang kononnya bukan sahaja mendapat sokongan majoriti tetapi juga sokongan majmuk, Selain dari persembahan berjoget, pendemonstrasi turut persembahkan tarian masyarakat kaum India dan juga rambong oleh penari berbangsa Siam selain dari tarian singa.

            Kerana itulah agakanya yang menarik kehadiran. Yang tempang turut datang dengan berpapah, yang buta datang berpimpin, yang tepak datang berketpong, yang sakit jantung, darah tinggi, kencing manis dan uluran kronik datang berbekalkan berguni ubat, yang banyak harta kerana acap dapat kawasan balak datang siap dengan doktor peribadinya sekali. Untuk lolos dari kawalam pihak berkuasa ada yang sanbggup merangkak dalam longkang untuk ke tempat utama demontrasi diadakan.

            Susah untuk bezakan antara jantan dengan betina yang hadir kerana jumlahnya tidak ubah seperti ulat sedang nyunyak-nyunyak membaham bangkai gajah yang sudah mampus lebih dari sebulan.

            Kalau bukan kerana lebih sejuta corong pembesar suara yang setiap satunya sebesar Gunung Setong dipasang pada empat penjuru alam, barang butir yang dihebah melalui pembesar suara tidak mungkin latas ke telinga hadirin yang belum tentu selesai dalam tempoh sebulan kalau dikutip kira satu persatu oleh sejuta orang pengira yang bijak matematik macam adik Adi Putera sekali pun. Itun yang digebengkan oleh pihak penganjur.

            Kopiah dan serban sahaja kalau dilonggok dan mahu dipunggah dengan seratus buah trellar, mungkin seratus ribu hari seratus ribu malam punggah pun belum tentu habis. Pun begitu dengan songkok. Jumlahmya sali dengan jumlah serban dan kopiah.

            Kamera milik wakil stesen televisyen serta kamera jurugambar media cetak dan juga para bloggers dari dalam dan luar negara jika diperipun, boleh terbentuk menjadi sebuah gunung setinggi Gunung Kinabalu dibuatnya.

            Jumlah kehadiran besar kerana isu yang akan didemonstrasikan digembar gemburkan sebagai besar dan penting untuk kepentingan anak cucu, sekurang-kurangnya mahu dianggap besar walaupun hakikatnya hanya bukan saja kecil, tetapi lebih kecil dari kecil, yakni halus dari sudut kerpeluan dan faedahnya kepada sekalian makhluk di langit dan di bumi.

            Yang besarnya cuma bual, rasa dan syok sendiri, angan-angan mat jenin serta mimpi di siang hari dalam usaha untuk menggapai impian peribadi yang dieksploitasi dan dimanipulasi sebagai berpentingan awam tetapi gagal menarik simpati majoriti.

            "Wahai sekalian makhluk di langit dan di bumi. Terima kasih kerana datang dengan jumlah beralaksa-laksa" moderator memulakan tugasnya selepas berdehem untuk membetulkan tone suaranya yang dirasakan parau kerana agak parak makan budu dalam sehari dua ini.

            Kalau nak kira, dia tidak suka sangat makan budu tapi apa nak dibuat, kemampuannya hanya setakat makan nasi dingin gaul budu dan ketit lada cengik supaya ada rasa pedas, selera akan sedikit terbukalah.

            Dia hidup susah kerana berpegang kepada prinsip, biar mati kebulur namun kalau yang tidak halal, jangankan berjuta, sesuku sen dibelah sejuta pun bukan sahaja tidak akan disentuh, malah tidak akan dipandang sebelah mata pun.

            Kerana itu dia dilabel sebagai makhluk hijau sekerat biru sekerat, dia dianggap memilih hidup yang bila dia susah tidak ada yang pecah lior nak bantu, kalau masa dia lega, ramai yang berebut-rebut hulur kepala mahu diperakukan sebagai rakan akrabnya.

            Baginya segala-galanya dunia belaka yang tidak akan abadi. Dia tidak akan tertipu dengan kekayaan kalau kekayaan itu akan menjadi roket membawanya ke neraka.

            "Kita semua adalah pemberani. Anak cucu kita akan bangga dengan keberanian kita" bebel moderator“ jangan mudah lari walaupun gas pemedis mata ditembak menggunakan peluru berpandu ke arah kita” tokoknya.

            Seorang lelaki berambut berpintal-pintal, berpakaian cumpang camping dan berkaki ayam tiba-tiba melompat naik ke pentas dan merampas corong pembesar suara moderator menyebabkan moderator tergamam.

            "Awak Jusoh?"
            "Yes, I am"
            "Yang selalu kata oi mari seghial kalu nak buwi gat dari pelanggan Kedai Kopi Rais, kedai kopi tunggeng mamak orang Punjab tu?"
            "You right"
            "Cakap orang putih?"
            "Bolehlah sikit-sikit. Sebagai persediaan kalau-kalau nanti ada anak bangsaku sudah tidak reti cakap Melayu nanti, bahasa yang kononnya tidak layak jadi bahasa ilmu"
            "Mana awak tau?"
            "Tau apanya?"
            "Bahasa Melayu tak layak jadi bahasa ilmu?"
            "Sains dan matematik diajar dalam bahasa Inggeris, malah lulus bahasa Inggeris mungkin dijadikan syarat lulus SPM"
            "Jadinya?"
            "Itulah aku berlatih guna bahasa Inggeris. Takut nanti bila aku kata oi mari seghial kalu nak buwi gat, tak ada yang faham pula. Takut kena sebut give me one dollar, please!"
            "Sempat juga dalam keadaan rambut berjiban, baju dan kain yang dipakai cumpang camping begini awak bagi sindiran pedas"
            "Ada peluang dan ruang, kena isilah, kena redas"
            "Redah ke redas?"
            "Redas"
            "Macam mana pun bukan soal bahasa yang mahu didemonstrasikan hari ni"
            "Tauuuu"
            "Dah tau pasal apa lompat mari dan rampas pembesar suara ni?"
            "Aku bawa ni"
            "Apa dalam guni tu?"
            "Tempurung"
            "Nak buat apa?”
            "Nampak suruh tokoh penganjur demontrasi kecing dalamnya"
            "Dalam tempurung?”
            "Ha ah”
            "Buat apa"
"Telek muka”:
            "Telek muka dalam air kencing sendiri yang ditadah dalam tempurung?"
            "Hm”                  
            "Untuk apa?"
            "Untuk mencari kebersihan, kesucian dan keharmonian muka sendiri, perut pedal sendiri. Sebelum anjur demonstrasi menuntut kebersihan, kesucian dan kjeharmonian, kena pastikan diri sendiri bersih, suci dan harmoni dulu"
            "Saya masih belum faham"
            "Jangan bercakap tentang kemujaraban ubat kurap yang dijual kalau badan sendiri asyik kena garu kerana nkurap bertepek"
            "Saya jadi tambah tak faham”
“Patutlah awak boleh diperalatkan. Awak tak nampak yang tersirat di sebalik yang tersirat berhubung penganjuran demonstarsi hari ni"
“Yak e?”
            "Patutnya orang lain, orang yang tidak berambut berpintal-pintal dan berjiban, yang tidak berpakaian cumpang camping dan tidak bersepatu macam saya ni kena lebih awal nampak sebelum orang macam saya ni nampak"
“Apa yang awak Nampak”
“Yang mari demonstrasi ni diperalatkan untuk berdemontrasi semata-mata kerana kepentingan peribadi kalangan tertentu. Bangsat sangat ke kita sebagai rakyat negara ni. Kalau negara diperintah secara haprat dan rakyat hidup dalam keadaan bangsat, untuk ama empat perpuluh lima juta rakyat asing membanjiri negara ini. Apakah mereka mahu menumpang jadi bangsat?”
"Jadinya?"
            "Lebih baik jangan diteruskan demonstrasi. Suruh makhluk di langit dan di bumi balik ke tempat masing-masing. Yang asal dari langit balik ke langit yang asal dari bumi balik ke bumi. Jangan biarkan mereka terus dikecong. Kalau debat diteruskan juga, sampai empat puluh hari cerah empat puluh hari malam pun tidak akan selesai. Aku pun nak gi dah, marilah seghial kalu nak buwi gat"

            Jusoh dengan gaya tarzan melompat turun dari pentas khas, sekalian makhluk di langit dan di bumi yang mengikuti perdebatan moderator dengan Jusoh mula ikut sama bersurai, masing-masing tidak pecah lior untuk berdemonstrasi yang tidak diketahui apa tujuan dan matlamat saebenarnya.

            Lagi pun tarian singa, ronggeng, rambong dan tarian dari penari berbangsa India sudah lama tamat. Para penarinya sudah meninggalkan majlis. Moderator juga hilang mood dan telah melangkah meninggalkan pentas khas tanpa mengambil upah yang dijanjikan sebanyak samas untuk tugas kemodetorannya.

            Yang tinggal hanya penganjur utama yang sedang menelek muka sendiri dalam tempurung yang dipenuhi dengan air kencing sendiri dan cuba mencari kebersihan, kesucian dan keharmonian diri sendiri sesuai dengan matlamat demonstrasi yang dirancang dan dipengaruhi orang ramai berdemonstrasi kononnya demi memperjuangkan kebersihan, kesucian dan keharmonian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan