Rabu, 13 Julai 2011

PULIH KEMBALI (3/2011)

Demontrasi: hentikan tolaransi dan kompromi

MANUSIA adalah antara makhluk Allah. Sebagai makhluk,  manusia tidak bebas dari kesilapan, kelemahan dan ketidak-sempurnaan. Yang menerajui Kerajaan Malaysia adalah manusia atau orang dan jenteranya, termasuk kakitangan kerajaan juga adalah orang.

Atas sifat manusia adalah mustahil untuk sebuah kerajaan yang dibentuk oleh orang menjadi perfect dan boleh memuaskan hati orang. Kepimpinan Rasiulullah s.a.w. sebagai penghulu bagi segala anbia serta perlembagaan kepimpinannya diperoleh terus dari Allah tetap ditentang oleh manusia selain dari syaitan dan iblis laknatullah.

Apatah lagi kerajaan yang dipimpin oleh manusia pada era lebih dari 1430 tahun dari era kepimpinan Rasulullah s.a.w. adalah masih perfect pada mata sekalian rakyat jelata. Namun pada hakikatnya ia perfect pada mata dan penerimaan rakyat negara ini.

Buktinya kerajaan yang sedia ada masih terus menerima mandat majoriti rakyat dan masih layak membentuk kerajaan. Maknanya walaupun tidak perfect 100 peratus, namun kerajaan yang ada tetap banyak baik dari buruk kepada  majoriti rakyat yang memberi mandat bukan bodoh dalam membuat pemilihan, lebih-lebih lagi zaman mudah dapat maklumat ini.

Dakwaan pembangkang yang mahukan kesempurnaan melampau yang tidak mampu dilakukan oleh pembangkang sendiri terutama di negeri-negeri yang rakyat memberikan mereka mandat membentuk kerajaan adalah lebih bersifat untuk mempamerkan kekecewaan  kerana impian tidak kesampaian, maka rakyat dieksploitasi dan dimanipulasi.

Rakyat memberi mandat kepada pembangkang membentuk kerajaan di beberapa buah negeri adalah untuk melihat apa lebih baiknya dari kerajaan yang sedia ada. Rakyat sedang membuat pemerhatian dan pihak pembangkangb tahu rakyat memerhati dan menilai mereka.

Kerana menyedari negeri yang tidak perintah bukan sahaja gagal mengatasi kualiti pemnerintahaan kerajaan Umno/BN,  tetapi kualiinya lebih teruk lagi, maka untuk menutup mata rakyat, terutama kalangan yang taksub supaya tidak memerdekakan diri dari ketaksuban masing-masing, maka dirancang demontrasi dan program-program yang bertentangan dengan perundangan.

Matlamat utama supaya penganjur dan tokoh mereka yang dari kelas 'timbul ratan air tohor' ditangkap, sekaligus akan dieksploitasi dan dimanipulasi kononnya kebangkitan rakyat dihalang menggunakan penguatkuasaan undang-undang. Media asing digunakan untuk tujuan itu.

Polis, Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) serta pelbagai agensi kerajaan dipersalahakan, malah institusi istana juga turut dipersenda dan diperlekeh bagi mencapai matlamat agar pemimpin dan penganjur demonstrasi ditangkap dan didakwa, sekaligus diharap akan memberi laba kepada kepentingan politik kepartian.

Hakikat dan natijahnya majoriti rakyat tidak mudah untuk ditipu, dieksploitasi dan dimanipulasi, bukan sahaja ditangkap, kalau ditembak mati pun penganjur dan tokoh yang terlibat dalam demonstrasi mereka lebih suka kerana bagi mereka penganjur dan tokoh pendemontrasi adalah umpama lalat langau, tikus dan nyamuk yang mendatangkan penyakit yang patut dimusnahkan.

Penulis yakin majoriti rakyat terkilan, sedih dan agak frust kerana pihak berkuasa terlalu lembut dalam menghadapi pendemonstrasi, terutama penganjur dan kalangan yang bergelar tokoh yang mernyertai demonstrasi. Sebenarnya sudah sampai masanya untuk polis dan tentera bertindak tegas dan keras. Sesungguhnya mencegah lebih baik dari mengubat.

Sepatutnya semua pendemonstrasi ditangkapnya kerana undang-undang negara, malah dari sudut hukum Islam pun mereka adalah penentang ulil-amri yang kena diperangi kerana mereka menentang titah Yang Dipertuan Agung. Sayugia diketahui bahawa Agung adalah ketua agama dan ketakhtaan baginda bukan mewakili mana-mana parti politik atau NGO.

Kenapa baginda boleh jadi Agung, demikian juga dengan raja dan sultan di negeri-negeri kenapa mereka jadi raja dan sultan, itu kena tanya Allah kerana Dia lah yang mentakdirkan demikian yang tidak mampu akal manusia mencari puncanya.

Demikian juga halnya kenapa Umno/BN boleh terus menang dan diberi mandat walaupun di kalangan pembangkang Umno/BN seolah-olah tidak ada sebarang jasa dan bakti dalam mentamadunkan negara ini. Juga kena tanya Allah kerana kemenangan Umno/BN yang berterusan adalah berdasarkan skrip takdir yang tidak ada sebarang kuasa boleh merubahnya.

Menentang kerajaan dengan apa juga cara dan tujuan ketika peluang untuk berbuat demikian terbuka bila tiba musim pilihanraya adalah menjadi kewajiban unyuk kerajaan yang diberi mandat oleh majoriti rakyat menentangnya hingga ketitisan darah terakhir. Kerajaan memikul amanah majoriti rakyat.

Justeru bagi umat Islam yang berpihak kepada kerajaan dalam menentang pembangkang jika mati dalam berdepan dengan pendemonstrasi umpamanya, penulis yakin matinya adalah mati syahid manakala pendemonstrasi yang mati sama ada kena tembak, sesak nafas atau kena pijak rakan-rakan, matinya adalah sebagai penderhaka dan berdosa. Penulis mohon alim ulamak betulkan penulis jika silap.

Ertinya bertegas menentang pendemontrasi di kalangann anggota polis dan tentera akan mendatangkan pahala tetapi jika terlalu bertoleran, berkompromi dan membiarkan peniaga kerugian, khidmat pengangkutan awam terganggu, orang awam ketakutan, membantutkan pelaburan asing dan sebagainya ianya boleh disabitkan sebagai bersekongkol dengan pendemonsatrasi/penderhaka/pengacau dan pastinya akan berdosa.

Kalau tidak cukup lokap untuk dikurung kerana jumlahnya ter;lalu ramai, gari saja pada tiang-tiang eletrik atau tiang telefon atau pun pokok. Kemudian suruh budak-budak lepas kerengga atau lipan menjalar dalam seluar dan kain.

Yang lawan polis sebagai penjaga keamanan, tembak sahaja biar rakan-rakan pendemontrasi lain tengok macam mana yang ditembak menghadapi saat kematiannya. Penulis yakin polis yang menembaknya akan mendapat pahala manakala yang mati akan mati dalam dosa.

Dengan kata lain, dalam menghadapi penentangan termasuk penonjolan penentangan melalui demonstrasi yang boleh menjejaskan imej, reputasi dan prestasi negara, kerajaan melalui polis dan tentera kerana ketepikan tolaransi dan kompromi demi kepentingan agama, rakyat dan negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan