Isnin, 25 Julai 2011

PULIH KEMBALI (9/2011)

Pas didomenasi pemimpin yang angkuh, sombong, bongkak, takbur dan riak

BUKAN bemaksud mendahului takdir tetapi berdasarkan firasat dan pengalaman bergelumang dengan orang politik dan arena politik negara, khususnnya Kelantan sejak ketika era Kerajaan Pas bermenteri-besarkan Dato' Haji Muhammad bin Nasir, membawa kepada pada era Kerajaan Umno/BN Kelantan bermenteri-besarkan Tan Sri Mohamed Yaacob hinggalah sekarang, saya yakin Kerajaan Pas Kelantan tidak akan mampu bertahan lagi pada pilihanraya umum ke-13 (PRU-13).

Antara faktornya kerana Pas sudah jauh menyimpang dari dasar dan matlamat serta tujuan asal penubuhannya. Pas kini didemonasi oleh tokoh-tokoh yang angkuh, sombong, bongkak, riak dan seakan melabelkan Pas adalah milik peribadi individu tertentu dan ditaksubi bahawa tunjang kekuatan Pas adalah kerana individu tertentu sehinggakan kalau boleh kentutnya pun mahu dianggap harum semerbak oleh pendukung dan penyokong.

Semakin dipuji kehebatannya semakin menjadi-menjadi angkuh, sombong, bongkak, takbur dan riaknya sedangkan angkuh, sombong, bongkak, takbur dan riak adalah amalan syaitan yang dibenci oleh Allah dan Rasul-NYA. Ulamak-ulamak sejati bila dipuji akan keilmuannya maka akan menggeletar ketakutan kerana bimbang akan termakan puji-pujian dan akan ada unsur-unsuur riak dan takbur.

Berapa orang ulamak dalam Pas (kalau betul adalah) yang menggeletar ketakutan bila dipuji kerana bimbang akan bertunas rasa takbur dan riak sehingga boleh anggap hanya yang taksub kepada apa yang dicakap, dikuliah dan disyarahkannya sahaja layak masuk syurga manakala pihak yang tidak taksub akan ke neraka. Kopiah muncung temunjuk, serban berekor cecah tumit, jubah labuh dan janggut cecah kepala lutut sahaja bukan ukuran kealiman sebenar.

Cara bercakap, perilaku dan kegigihan serta keketagihan membina, memelihara silatur-rahim, melihat diri tidak layak masuk syurga dan orang lain lebih layak adalah antara ciri-ciri ulamak sejati yang banyak memuji dari dipuji, melihat orang lain tak layak masuk syurga dan hanya kita dan puak-puak kita jah masuk syurga, itu namanya ULAAAAARRRRRRMAK, bukan ULAMAK kerana dalam serban, jubah dan janggut ada keangkuhan dan keriakkan.

Mahu menjadi seorang ulamak bukan semudah menjadi perdana menteri, menteri, timbalan menteri, menteri besar, ketua menteri, exco, wakil rakyat, ketua perhubungan parti, ketua bahagian, ketua cawangan, penghulu mungkin atau apa-apa jua jawatan kerana yang akan menilai bukan orang tetapi Allah Yang Maha Mengetahui. Rakyat juga membuat penilaian yang nantinya akan dicernakan dalam PRU-13 nanti.

3 ulasan:

  1. Ramai ulama' lupa atau sengaja lupakan ayat ALLAH ini (saya catatkan awalan ayat 48:29) :-

    Petikan dari - http://www.alquran-melayu.com/48-al-fat-h/
    [29]
    Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam), dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan kasihan sesama sendiri (umat Islam). ... hingga akhir ayat.

    Beranikah org Melayu kembali kepada perintah ALLAH ?
    Beranikah org Melayu meninggalkan ulama' mereka (termasuk dlm UMNO dan PAS) yg TIDAK menitik beratkan perintah ALLAH ini ?

    Sedangkan dalam solat pun, makmum boleg tegur imam yg buat silap ?

    Beranikah org Melayu ...

    BalasPadam
  2. Saudara yang tidak bernama;
    Takut atau berani adalah fardu kifayah untuk kita mengajak orang di sekeliling kita meninggalkan ULAMAK YANG TIDAK MENITIK-BERATKAN perintah ALLAH. Selemah-lemah kemampuan kita adalah menentang dalam hati,

    BalasPadam
  3. apala lu meli..melalak...u punya penulisan....macam bodoh ...jer......hal lembu shahrizat mu dok ulas............

    BalasPadam