Rabu, 27 Julai 2011

PULIH KEMBALI (11/2011)

Untuk renungan bersama

MELALUI ayat 51 hingga 66 surah Al-Maaidah, Allah jelaskan sifat dan spesis manusia yang tidak boleh dibuat sahabat dan dilarang  diangkat sebagai pemimpin. Yang paling jelas adalah orang Yahudi dan Nasrani. Yang paling selari dengan keadaan terkini kita adalah ayat berikut:

"Hai orang-orang beriman, janganlah kamu mengambil menjadi pemimpinmu, orang-orang yang membuat agamamu jadi buah ejekan dan permainan, (yakni) di antara orang-orang yang telah diberi kitab sebelummu, dan orang-orang yang kafir (orang-orang musyrik. Dan bertakwalah kepada Allah jika kamu betul-betul orang beriman" - Al-Maaidah:57.

"Dan apabila kamu menyeru (mereka) untuk (mengerjakan) sembahyang, mereka menjadikannya buah ejekan dan permainan. yang demmikian itu adalah kerana mereka benar-benar kaum yang tidak mahu mempergunakan akal". - Al-Maaidah:58.

Merujuk kepada perhimpunan BERSIH, antara Kebawah Duli Yang Maha Mulia Yang Dipertuan Agong dan YAB Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri yang ke jawatan hasil pilihan majoriti rakryat dengan Datuk Dr Ambiga, siapa yang lebih termasuk dalam maksud ayat 57 Surah Al-Maaidah. Apakah umat Islam yang menyertai, bersekongkol dan menyokong perhimpunan bersih yakin mereka merintis jalan ke syurga dikepalai Ambiga atau sebaliknya?.

Renung-renungkanlah dan bertaubat nasuhalah ketika masih diberi peluang terus hidup oleh Yang Maha Berkuasa. Supaya tidak mudah sesat dan tidak akan tersasar dari, berpegang dengan matap dan kejab kepada gemanat Nabi Muhammad Rasulullah s.a.w. yakni jadikan al-Quran dan Hadis sebagai rujukan mutlak, berimanlah dengan keduanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan