Rabu, 20 Julai 2011

PULIH KEMBALI (7/2011)

DUN Kota Lama ditenggelami banjir air mata

YANG boleh saya katakan bahawa edah pilihanraya umum ketiga belas (PRU-13) semakin dekat sebagaimana dekatnya saat akan berlakunya kiamat.

Orang politik, terutama lawan kepada Barisan Nasional (BN) yang kini semacam ikan lampam dan ikan juara mabuk taik sedang resah gelisah, sedang tidak ada tempat nak digaru, yang sulah mula beransur jadi botak, yang bahlol mula jadi tolol.

Saya berani katakan bahawa Kerajaan Pas Kelantan akan tumbang, paling banyak pun kerusi dewan undangan yang akan dimenangi hanya dua kerusi. Tidak mustahil peristiwa pilihanraya umum tahun 1990 akan berulang, peristiwa yang memeranjatkan Umno/BN itu akan menjadi peristiwa yang membuatkan ramai orang Pas akan jadi mabuk air sejuk, yang ada baka, tidak mustahil akan boleh jadi gila.

Saya yakin semua kawasan DUN, lebih-lebih lagi DUN Kota Lama akan dibanjiri air mata yang akan menghanyutkan amalan kronisme dan nepotisme, akan menghanyutkan resit-resit pembelian yang dipalsukan (ambil resit sahaja tanpa) barang dan pelbagai amalan mungkar lagi, wat-wat sogokan bagi memancing undi akan membusuk dan berulat nyunyak-nyunyak.

Inilah punca sebenar pemufarakahan saya dari Pas walaupun saya dianggap egoistik, frust kerana apa yang dimahukan tidak diperolehi. Itu hanya tohmahan. Kebetulan saya lepasan sekolah agama walaupun bukan bekas pelajar pusat-pusat pengajian tinggi timur tengah, saya boleh bezakan antara apa yang Pas dan Umno buat selari dengan agama atau tidak. Atas faktor sikap dan pendelatan berparti politik pimpinan Pas terkini, saya yakin Pas akan dikifarah dengan kekalahan teruk supaya Pas kembali kepada matlamat dan tujuan asal penubuhannya.

Dua puluh tahun akan datang setelah Pas berada pada paksi asal penubuhannya, tidak mustahil saya akan kembali menyokong Pas seandainya ketika itu saya masih ada hayat. Dua puluh tahun lai bermakna saya berumur 75 tahun, arwah ayah saya meninggal pada usia 67 tathun. Tidak mungkin saya akan hidup lebih lama dari jangka hayat arwah ayah.

Arwah ayah adalah  penyokong Pas seumur hidup yang diwarisi dari presanan tokcik Abdul Latiff Abdul Rahman Lebai Akil/Padang Jelapang supaya Pas diberi sokongan oleh anak cucu selagi ianya berjuang demi kepentingan agama sejati. Bapa saudara saya, Abdul Rahman Abdul Latiff yang bermastautin di Kampung Seberang Jeli jatuh sakit kerana terkejut dan dukacita bila Pas kalah pada tahun 1978 dan telah membawa kepada kematiannya

Kami adalah dari titih antara ulamak tersohor, Tok Padang Jelapang, malah ada bertitih juga dengan Pakcu Haji Hassan (Tok Wali Hassan Lati) di sebelah ibu Allahyarham yang berasal dari Padang Jelapang.

1 ulasan:

  1. Orang PAS semua jujur mana ada konisme ni.. andai benar kata en meli.. laknat lah pengamal itu.. mati terkejut beruk tok guru nik aziz.. paling tidak TGNA tanggal serban garu kepala yang berkuping kurap..

    BalasPadam